Урок розвитку звязного мовлення .  Складання розповіді за малюнком та планом за  картиною С. Паніна,  «Зимовий ранок. На краю лісу».

 Тема: Урок розвитку звязного мовлення .  Складання розповіді за малюнком та планом за картиною С. Паніна,  «Зимовий ранок. На краю лісу».

Мета: навчити учнів будувати текст – розповідь за малюнком та планом; сформувати вміння висловлювати думки в логічній послідовності, правильно будувати речення, користуючись опорними словами; збагачувати мовлення дітей образними висловами.

Обладнання: ілюстрації  «Російська зима»  картина, Н. С.  Крилов;  С. Панін,  «Зимовий ранок. На краю лісу».

 Хід уроку

 I.                  Організаційний момент

-         Сьогодні до нас завітає дивна гостя. А от хто вона, ви дізнаєтесь, відгадавши наступну загадку:

 Хто наткав полотна

Аж від лісу до вікна?

І сміється,

Задається:

— Ось така ширина. (Зима) П. Воронько

 II.               Оголошення теми та мети уроку

-         На уроці ми будемо розмовляти про прекрасну пору року , - зиму. Ви дізнаєтеся багато цікавого та, можливо, нового, а також напишете твір про прихід сніжної зими.

III.           Актуалізація опорних знань

- З чого складається текст?

- Яким чином речення розміщені в тексті?

- Що таке текст – розповідь?

- Які ознаки зими ви помічаєте на дворі?

- Чи подобається вам ця пора року?

- Доповніть речення прикметниками.

Відшелестіла________ осінь. Настала_______ пора – зима. Сніг почав покривати_______ траву, вершки дерев увібралися в ________ кожушок.

 IV.           Фізкультхвилинка

 V.               Бесіда за малюнком

- Що  зображено на малюнку?

- Які кольори домінують на малюнку?

- У що увібралися дерева?

- Сліди кого видно на малюнку?

VI. Робота з мовним матеріалом

 - Що ви відчуваєте, коли бачите перший сніг?

 - Як «звучить» морозний шар снігу, що покриває землю?

 - Як ви думаєте, чому взимку сніг покриває землю, дерева, і все навколо?

Опорні слова та словосполучення: біле,купи снігу, переливається і грає,  Сніг вискрипує, крихітні ажурні зірочки, ліс монотонно-білого кольору, на гілках — іній і паморозь.

Опорні речення:

Все навкруги біле, вкрите пухнастим м'яким снігом.

На сонці сніг блищить, переливається і грає всіма барвами веселки.

Сніг вискрипує і хрумає під ногами.

VII.  Складання плану.

План:

1.     Зима у лісі.

2.     Небо, сніг, мороз.

3.     Дерева в кожушку.

VIII. Складання твору.

1.     Усне складання твору за планом.

2.     Слухання зразка твору.

ТТвір на тему: «Зима завітала до лісу», за картиною С. Паніна,  «Зимовий ранок. На краю лісу».

      Як чудово на прогулянці в зимовому лісі. Все навкруги біле, вкрите пухнастим м'яким снігом. На гілках дерев, особливо на широких лапах ялинок, лежать купи снігу, схожі на шапки. Всі гілки схилилися під вагою снігу. Коли сніг падає з дерева, гілка розпрямляється.

      Небо чисте, блакитне. На сонці сніг блищить, переливається і грає всіма барвами веселки, навіть дивитися боляче на цю розкіш. Дмухнув легкий вітерець, з найближчою гілки осипався сніг. Пролетіла велика ворона і змахнула сніг на доріжку.

      Мороз. Сніг вискрипує і хрумає під ногами. Якщо взяти в руки трохи снігу і уважно роздивитися, то кожна сніжинка — як витвір мистецтва, ніби якийсь казковий майстер-ювелір зробив ці крихітні ажурні зірочки.

      Дерева вкриті не тільки снігом, на гілках — іній і паморозь.

      У цю пору року в лісі все ніби завмирає ненадовго. Шелестіння листя і дзижчання комах не почуєш, ліс монотонно-білого кольору, тварини не «пустують».

 3.     Складання  та запис твору у зошити.

4.     Аналіз та колективне обговорення 1 – 2 творів.

 IX.  Підсумок уроку.

Сьогодні ми вчилися бачити та описувати прекрасне в природі.