Українська література

8 клас

Світ української поезії

Володимир Сосюра. Патріотичні та інтимні мотиви творів поета. Щирість його ліричного самовираження.

Патріотичний пафос поезії «Любіть Україну!»

Автор: Кулініч Альона Миколаївна,

вчитель української мови та літератури

Таращанської районної гімназії «Ерудит»

Київської області

Українська література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-12 класи. – К.; Ірпінь : Перун, 2005. 

 Тема:        Володимир Сосюра. Патріотичні та інтимні мотиви творів поета. Щирість його ліричного самовираження. Патріотичний пафос поезії «Любіть Україну!»

 Мета:                   продовжити знайомити школярів із творчістю В. Сосюри, допомогти усвідомити ідейно-художній зміст поезії; аналізувати образ України; розвивати вміння виразного читання, аналізу ліричного твору, висловлення власної думки щодо прочитаного; формувати кругозір учнів; виховувати почуття патріотизму, пошани до рідної України, її культури, звичаїв, традицій.

 Тип уроку:           комбінований.

 Обладнання:      портрет В. Сосюри, фотокартки з краєвидами мальовничих місць України, аудіозаписи пісень про Україну (напр. Т. Петриненко «Україно», П. Половко «Україно,ти - моя молитва» та ін..)

  

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.    Робота в групах.

Подумайте, і дайте відповідь на запитання:

І картка: розкажіть про дитячі та юнацькі роки поета.

ІІ картка: чому В. Сосюра виявив любов до літератури? Як це вплинуло на його життя?

ІІІ картка: як ви вважаєте, чи був В. Сосюра патріотом своєї країни? В чому це виявлялося?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

2.    Вступне слово вчителя.

Як відомо, життя В. Сосюри було нелегким. Але, очевидно, такі якості як оптимізм та витривалість, сила духу дали змогу поету не загубитися у вирі тодішнього складного життя, а навпаки, дали силу бути мужнім, рішучим і мати в серці надію на краще життя. Можливо, саме на прикладі життя цієї людини ми можемо яскраво побачити яким повинен бути справжній «фанат», патріот своєї країни. Кожен вірш, кожне слово сповнене незгасимої любові до рідної землі, за що Володьці не раз доводилося зазнати багато прикрощів. Але ніщо не змусило його відректися від Батьківщини, ніхто не міг читати його думки, думки – сповнені нестримної любові і поваги до найдорожчого.

        3.    Виразне читання напамять вчителем поезії «Любіть Україну».

4.    Читання поезії учнями самостійно для осмислення і детальнішого знайомства з текстом.

5.    Випереджувальне завдання. Повідомлення заздалегідь підготовленого учня «Історія написання твору».

6.    Словникова робота.

Купина — кущ;

зойк — крик;

пурпуровий — темно-червоний;

канонада — гучний звук від пострілів;

багнети — ножі на рушницях.

7.    Евристична бесіда

— Чому В. Сосюра називає Україну вишневою, а її мову          солов'їною?

  Підтвердіть рядками вірша, що він написаний під час війни з фашистами.

— Доведіть, що в рядках поезії є підтекст, в якому висловлено споконвічне прагнення українського народу до волі, до незалежності.

— До кого звертається В. Сосюра із закликом любити Україну? Чому?

— Поясніть, як ви розумієте рядки:

Не можна любити народів других,

Коли ти не любиш Вкраїну.

— Чи нагадують вам ці рядки слова з Біблії? Які саме?

 8.    Аналіз поезії. Робота в малих групах.

А) Визначте тему та ідею поезії.

Б) Яка основна думка твору?

В) Пригадайте жанри літератури. Якою за жанром є дана поезія?

Г) Визначте віршований розмір поезії.

Д) Спробуйте розкрити ідейний зміст твору.

Е) Зясуйте художні особливості поезії.

            9.   Робота з ілюстраціями.

 Виберіть малюнок, котрий ілюструє вірш Володимира Сосюри. Поясніть свій вибір, опираючись на основні мотиви поезії.

10  Бесіда.

-         Назвіть художні засоби, які використав поет. Запишіть їх у зошит.

-         Знайдіть у тексті антонімічні пари. Запишіть їх.

-         Чому автор часто використовує словосполучення «Любіть Україну»?

-         Чи сподобалась вам поезія? Який настрій вона у вас викликала?

-         Як ви вважаєте, чи актуальні рядки поезії в наш час? Чому?

-         Висловіть свою думку стосовно майбутнього України.

-         Охарактеризуйте образ України. Якою ви її побачили, читаючи рядки поезії.

-         Чи погоджуєтесь ви з думкою автора?

-         Напишіть, будь ласка, із чим у вас асоціюється слово Україна.

IV. Підсумок уроку.

11. Вправа «Мікрофон».

                   Продовжіть речення: «Я — частина майбутнього України, тому повинен...»

V. Оцінювання відповідей учнів та їх роботи на уроці, мотивація виставлених                     оцінок.

VI. Домашнє завдання.

         Вивчити поезію В. Сосюри «Любіть Україну» напам’ять; вміти його аналізувати. Підготувати повідомлення про життя і творчість Б. Олійника.

 Презентація