Пробні тести
                                з української мови та літератури для ступу до 5 класу гімназії

                        Прочитай уважно текст
Розказували наші дідусі та бабусі, що колись давно люди не працювали так тяжко, бо не було потреби — хліб ріс як трава, сам і сіявся. Вийди в степ і збирай собі досхочу, бо куди не кинеш оком — скрізь колосяться злаки. Ото був рай земний!
У родині Добромисла пекли щодня і запашні паляниці, і коржі з маком. Однак діти їли неохоче такі ласощі, особливо вередувала найменшенька Злата, пхинькала:
— Надокучив мені хліб! Що це за страва — вийшов за хату і назбирав. Хочу того, чого у нас нема.
— Слава Богу, не обділені ми харчами, дякуй долі і за це! — повчав доню батько.
— Не можу брати в руки хліба, бридкий він мені! — зарепетувала Злата.
(1-5)   І несподівано для всіх почала топтати ногами рум...яну, щойно вип...чену паляницю. Небо враз затягнулося чорними хмарами вдарив грім  сколихнув усе довкола. Небувала злива йшла сім днів. А коли нарешті виглянуло сонечко, люді побачили, що геть всеньке колос...я побито а степи (с,з)порожніли. Замість хліба почав рости колючий  жорсткий і  непоживний бур...ян.
(6-8)  Родина Добромисла пухла з голоду, тепер уже й крихта хліба стала у них на вагу золота. Запізніле каят...я 3лати (не)могло порятувати сім...ю. Та, на щастя, збереглося кілька мірок зерна — ось і засіяли ним шмат поля.
Приходили на поклон до хлібної ниви і в сльоту весни, і в літню спеку. До сьомого поту від світанку до сутінків працювала родина Добромисла, щоб виростити золоті колоски хліба.
Вижили.  Гірка робота, та солодкий хліб.
  1. Спиши виділений текст (1-8 речення),  вставляючи пропущені букви й розкриваючи дужки.(12б.)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  1. У 2-5  реченнях розстав пропущені розділові знаки. (4б.)
  2. Діти їли неохоче такі ласощі.
Встанови зв’язки між членами цього речення за допомогою питань,  підкресли головні члени.  (6б.)
(Хто?)_________________(що робили?)____________(що?)______________________
________________(як?)_________________________
_____________________(які?)_____________________
  1. Вибери слово чи словосполучення, яким можна у даному тексті  замінити вислів на вагу золота (1б.):
А виключно коштовна                                                                                                                        Б  важка                                                                                                                                               В  дуже потрібна
  1. Визнач тип тексту  (1б.) :
А розповідь              Б опис              В міркування
  1. Вибери рядок, з якого  випливає головна думка тексту (1б.) :
А Хочу того, чого у нас нема.       Б  Та, на щастя, збереглося кілька мірок зерна — ось і засіяли ним шмат поля.  
   В  Гірка робота, та солодкий хліб.
  1. Поміркуй і запиши назву цього твору.(3б.) 
___________________________________________________________________________
  1. Чи змінилася думка Злати про хліб? Склади і запиши невелике продовження історії (4-5 речень). (12б.)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________