Літературно-мовознавчий брейн-ринг
«Світ українського слова»

Мета: повторити, закріпити, узагальнити, систематизувати знання, уміння і навички учнів з теми;

підвищити інтерес до предмета, активізувати діяльність учнів, стимулювати

різні види спілкування, розвивати мовлення.

Тип заходу: у формі дидактичної гри - урок-змагання "Брейн-ринг".

Вікова категорія: учні 5-7 класів.

 

Ведучий

 Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя.

Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом,

з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.

 Ведуча

 Мова моя українська,

 Батьківська, материнська,

 Я знаю тебе не вивчену –

 Просту, домашню, звичну,

 Не з-за морів покликану

 Не з словників насмикану

 Ведучий

 Ти у мені із кореня,

 Полем мені наговорена,

 Дзвоном коси накована,

 В чистій воді смакована,

 Болем очей продивлена,

 Смутком багать продимлена,

 З хлібом у душу всмоктана,

 В поті людським намокнута,

 З кров’ю моєю змішана,

 І аж до скону захищена.

 

(ВІДЕОРОЛИК)

 

Ведуча

 6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться:

"На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі

української мови в консолідації суспільства постановляю: "Установити в Україні День

української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день

вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця".

Це робиться для того, щоб привернути увагу до історії української книги і до сучасних її проблем.

 Віхами історичного розвитку культури освіти книжкової справи в Україні безумовно є видатні

пам’ятки українського народу, такі як "Реймське” Євангеліє, вивезене до

Франції дочкою київського князя Ярослава Мудрого Анною, "Остромирове Євагіліє”,

що вважається найдавнішньою і точно датованою пам’яткою рукописного мистецтва, "Київський Псалтир”.

 Ведучий

 Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова.

Корені українського слова проросли з найдавніших діалектів праслов’янських племен

, рясними пагонами розвинулися в часи Давньоруської держави.

Древнє слово квітами-перлами розцвітало у найдавніших пам’ятках культури Київської Русі,

у полемічних творах, у красному письменстві різних часів.

 Ведуча

 Сьогодні наше свято – це свято української мови та писемності. З часу винайдення

писемності фактично почався період документальної історії людства, тому стало

можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі.

Отож сьогодні ми проводимо мовно-літературний брейн-ринг. На сцену запрошуються

учасники І команди: Васільченко Аліна, Кравченко Дарина 5 клас, Кобко Влада,

Ковбаса Катя 6 клас, Іванченко Дарія, Борисова Марія 7 клас.

Ведучий

І учасники ІІ команди – Чава Ірина, Товстенко Назарій 5 клас, Фещенко Дарина,

Чала Ірина 6 клас, Воротинцев Петро, Дмитренко Оля 7 клас.

Підтримаємо команди оплесками!

Ведуча.

Перш ніж розпочати давайте з’ясуємо лексичне значення слова «брейн-ринг»:

«брейн» – блискуча думка, ідея;

«ринг» – майданчик для змагання, арена.

Ведучий

Умови: кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Відповіді повинні бути чіткі, аргументовані, 

вболівальники можуть допомагати команді в одержанні вищого балу.

Усі письмові завдання здаєте на перевірку.

Ведуча

1. Перший конкурс має назву розминка «Держава та її символи».

Вам потрібно по черзі дати відповідь одним словом, визначати рід.

Розпочинаємо з першої команди. Максимальна кількість балів – 8.

1) Країна, а також місцевість, де людина народилася, рідний край.

(Батьківщина, Вітчизна)

2)Урочиста пісня, що є символом державної єдності. (Гімн)

3) Встановлено державною владою загальнообов’язкове правило

що має найвищу юридичну силу.(Закон)

4) Державний орган України, що здійснює охорону громадського порядку.(Міліція)

5) Незалежна суверенна держава у центрі Європи.(Україна).

6) Сукупність усіх збройних сил держави: сухопутних, морських,повітряних.(Армія)

7) Назвати синоніми до слова кордон.(Рубіж,межа)

8) Палиця кулястим потовщенням на кінці, що була у козаків символом влади

і яку утримує на інаугурації президент України.(Булава)

Ведучий

А зараз питання для другої команди

1) Символічний знак держави,міста чи роду, зображуваний на прапорах, монетках,печатках.(Герб)

2) Країна зі своїм урядом,законами,кордонами та спеціальними органами.(Держава)

3) Територія,що становить єдине ціле з погляду історії, природних умов,населення.(Країна)

4) Центральна урядова установа, що віддає окремою галуззю господарства

або державного управління.(Міністерство)

5) Умовне позначення якогось предмета або поняття.(Символ)

6) У Київській Русі – збройний загін,що становив постійну військову силу

князя і брав участь у управлінні князівством.(Дружина)

7) Межа між державами.(Кордон)

8) Організація українського козацтва XVI – XVIII у пониззі Дніпра.(Запорізька Січ)

Ведуча

Просимо журі виставити бали кожній із команд.

Ведучий

2. Другий конкурс має назву "Підбери синоніми". Доберіть синоніми до поданих слів.

Яка команда швидше і більше підбере синонімів, та і переможець.

Листочки з відповідями здаються журі.

Максимальна кількість балів – відповідно до дібраних синонімів (1 вірний синонім – 1бал)

Прикрашати. (Оздоблювати, квітчати, заквітчувати)

Гарний. (Хороший, красний, славний, прегарний, прехороший,

прекрасний, чудовий, чудесний, чарівний, вродливий, гожий, красивий)

Думати. (Гадати, міркувати, роздумувати)

Іти. (Ходити, простувати, крокувати, прямувати, чимчикувати, сту-пати, шкандибати)

Поважний. (Серйозний, солідний, статечний, важний, величний).

 

Ведуча

3. Мовна гра "Коректор". Знайдіть помилку у виборі слова, правильну відповідь запишіть.

Гра оцінюється максимально у 3 бали.

Команда №1 Терміново подзвони - терміново зателефонуй, завдати удару -

нанести удар, трудівники журналу - працівники журналу,

Команда №2 Приймати участь - брати участь, на протязі тижня - протягом тижня,

дав правильну відповідь - дав вірну відповідь.

Ведучий

Наступна гра "Хто більше?". Нагадуємо, що кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

1.Вам потрібно передайти одним словом значення фразеологічних зворотів.

І команда. Кури не клюють. (Багато) Ведмідь на ухо наступив. (Глухий) Запахло смоленим.

(Небезпечно) Вітер у голові. (Легковажний) Сім п'ятниць на тиждень. (Непостійний)

Допекти до живого. (Схвилювати) До розуму довести. (Виростити) 3 відкритим серцем.

(Відверто) 3 одного маху. (Миттю) Мов заціпило. (Замовкнути)

ІІ команда. На сміх брати. (Кепкувати) Наче муха в окропі. (Метатись) Повним ходом.

(Успішно) Скорчитися в три погибелі. (Згорбитися)

Слізьми вмиватися. (Плакати) Ставити на карту. (Ризикувати) Топтати болото.

(Принижувати) Хоч око вийми. (Темно) Шкірити зуби. (Сміятися) Як в'юн. (Верткий).

Ведуча

А зараз відбудеться конкурс капітанів. Капітани запрошуються в центр сцени

1. Ведуча називає слова, а капітани, чергуючись, швидко називають антоніми.

Уразі затримки відповідає суперник. Перемагає той, у кого було найменше пауз.

Сухий (мокрий), зло (добро), увійти (вийти), високо (низько), чистий (брудний),

старість (молодість), починати (закінчувати), шкідливий (корисний),

скупість (щедрість), хвалити (лаяти), дружба (ворожнеча), згадати (забути).

Ведучий

Поки журі бідбиває підсумки попередніх конкурсів, усім вболівальникам

пропонуємо переглянути наступний відеоролик.

 

(ВІДЕОРОЛИК)

(після ролику діти розповідають гуморески учні 6х класів)

Ведучий

Щойно перед вами виступали переможці І і ІІ етапів конкурсу читців, поетів і прозаїків.

Давайте привітаємо їх гучними оплесками!

 Ведуча

Наступна гра має назву "Ти - оратор". Від кожної команди обирається один учасник,

який повинен швидко, чітко прочитати скоромовку, яка буде запропонована на екрані.

Для підготовки дається 1 хвилина. Завдання оцінюється в 3 бали.

Ведучий

Гра «Ребус». Зараз на екрані з'являтимуться ребуси. Кожна команда по черзі

дає правильну відповідь.  В разі неправильної відповіді, право відповідати надається

команді-супернику. Завдання оцінюється у 6 балів. Отож, розпочинаємо з І команди.

Відповіді:

 Ведуча

І останній конкурс це фотоконкурс. На екрані будуть з’являтися малюнки з різних творів,

які ви вивчали. Вам потрібно по черзі назвати автора твору, сам твір, і персонажа,

що зображений. Отож, розпочинаємо з І команди. Бажаю всім успіху.

Відповіді:

Ведучий 

А зараз надаємо слово журі. (Слово журі, оголошення переможців). Вітаємо переможців оплесками!

Ведуча

І на останок – церемонія нагородження!

·        Нагороджуються команди, що прийняли участь у літературному брейн-рингу.

·        Нагороджується Гаврилишин Андрій, Литовченко Артем,

за зайняте 1 місце у ІІ етапі конкурсу поетів, читців і прозаїків.

·        Нагороджується Кобко Владислава за зайняте 2 місце у ІІ етапі конкурсу поетів, читців і прозаїків.

·     Нагороджуються _______________________________________________________

Переможці І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури

·        Нагороджуються______________________________________________________________

 Переможці І етапу Міжнародного конкурсу з української мови ім. Петра Яцика

Презентація